
1 
 

 
 
 
 

29 July 2017 

Media Statement 

INACCURACIES BY THE NEW AGE NEWSPAPER ON DEPUTY CHIEF JUSTICE ZONDO 
 
 

On 27 June 2017, The New Age newspaper published an article titled “Education is key – Zondo” 

based on an interview the newspaper had conducted with the Deputy Chief Justice of the 

Republic, Justice Zondo, on 22 July 2017. The New Age had undertaken to forward the draft 

article to the Office of the Chief Justice prior to publication to check for factual errors, but the 

newspaper did not do so and published the article without honouring this undertaking. 

 
The article had a number of inaccuracies and untrue statements. Having pointed out these 

inaccuracies to The New Age, requesting a published correction of facts, and receiving 

undertakings that the issues pointed out would be corrected, the newspaper has thus far failed 

to correct what it put in the public space. 

 
The New Age has been informed that the Office of the Chief Justice has a full recording of the 

interview with the Deputy Chief Justice and that the recording would disprove the inaccuracies 

and incorrect statements in the published article. 

 
In view of the fact that The New Age has failed to publish a correction of facts on this matter, 

the Office of the Chief Justice deems it necessary to set the record straight. 

 
1. The article states that “Over tea at the Constitutional Court which houses Zondo’s 

chamber; the deputy chief justice said the ethos that lay behind the unanimous ruling 

that National Assembly Speaker Baleka Mbete, had the constitutional powers to permit 

Parliament to vote on a motion of no confidence in President Jacob Zuma through a 

secret ballot, was employed through his work as a judge in the country’s top court.” 

Deputy Chief Justice Zondo did not say this nor did he suggest anything of this nature. 

The electronic recording of the full interview which the OCJ has in its possession does 



2 
 

not contain any statements or suggestion by the Deputy Chief Justice along the lines 

suggested by The New Age in this regard. 

 
2. In the article Deputy Chief Justice Zondo is reported to have said that, in addition to 

giving his mother “groceries every month”, Mr Bux gave him “a loan which enabled him 

to obtain his junior law degree.” Deputy Chief Justice Zondo did not at any point during 

the interview say Mr Bux gave him or his family anything in addition to the voucher for 

monthly groceries. There was no such additional loan. This statement is factually 

incorrect. 

 
3. It is stated in the article that Deputy Chief Justice Zondo said that the theory of 

separation of powers “penetrated ever deeper in his own life.” The Deputy Chief Justice 

did not make this statement. 

 
4. The article states that “Zondo said that after he decided to leave the Labour Court in 

May 2010, to serve as one of 11 judges on the Constitutional Court benches, his 

experience in the broader legal profession paid off immediately.” The Deputy Chief 

Justice did not make this statement. The Deputy Chief Justice did not ‘decide’ to leave 

the Labour Appeal Court and Labour Court in May 2010 to serve as one of the 11 

Judges of the Constitutional Court; his term as Judge President of the Labour Appeal 

Court and Labour Court came to an end in April 2010. Further, the Deputy Chief Justice 

was never a candidate for appointment at the Constitutional Court at any time during 

2010. He was only appointed to the Constitutional Court in 2012. Therefore, he could 

not have made the statement attributed to him. In addition, the Deputy Chief Justice 

did not make the statement that “his experience in the broader legal profession paid off 

immediately” after he had left the Labour Appeal Court and Labour Court nor did he 

say anything to that effect. The statement attributed to him has no basis. 

 
5. The article also states that “Zondo, sharing his reflection on existential political and 

economic headwinds facing the country, said that while he feared that the political 

turmoil could “unduly increase the workload of the courts”, notwithstanding which, the 

constitutional court as a court of last resort, would remain on the high alert to help arrest 

the crises.” Deputy Chief Justice Zondo did not speak of any political turmoil during the 

interview and did not say that the Constitutional Court would remain on high alert to 

help arrest ‘the crises or any crisis’. What in fact Deputy Justice Zondo said was that 

the workload of the courts is unnecessarily increased when certain disputes that could 

have been resolved by other arms of the state are not resolved at that level and are 

brought to the courts. 



3 
 

6. In the accompanying section titled “Facts and Figures”, which appears on the same 

page as the article, there are a number of incorrect statements which were never made 

by the Deputy Chief Justice.  These are: 

 
• The statement that Deputy Chief Justice Zondo completed his articles at Mxenge’s 

firm is incorrect. The Deputy Chief Justice is on record saying that he ceded his 

articles to another Law Firm after the assassination of Mrs Victoria Mxenge. 

 
• The statement that Deputy Chief Justice Zondo obtained an LLM from the 

University of Kwazulu-Natal is incorrect. The Deputy Chief Justice’s LLM degrees 

are from the University of South Africa. 

 
• The statement that Mr Bux had told Deputy Chief Justice Zondo that he had “written 

off the debt” is incorrect. What the Deputy Chief Justice told the journalist was that 

Mr Bux urged him to do for others as “he” had done for him. 

 
• The statement that during his interview for appointment to the Constitutional Court 

in 2012, Deputy Chief Justice Zondo “wasted no time in displaying the range of his 

labour law jurisprudence” is simply incorrect and without any basis. 

 
It is unacceptable that factually incorrect statements have been attributed to the Deputy Chief 

Justice or factually incorrect statements have been made in relation to Deputy Chief Justice or 

in relation to certain aspects of his life. The Office of the Chief Justice is deeply disturbed by 

the failure of The New Age to honour its undertaking to correct facts where it has been pointed 

out, in line with the code of ethics and conduct for South African print and online media, without 

providing any reason for doing so. 

 
We trust that putting these facts in the public space will prevent other media houses from 

possibly quoting any of the misrepresentations published by The New Age. 

 
-Ends- 

 
 
ISSUED BY THE OFFICE OF THE CHIEF JUSTICE 

 
 

 


